söndag 11 november 2012

Klassisk gräddtårta

Gräddtårta har nog de flesta ätit någon gång och det är en klassiker på många födelsedagskalas. Själv har jag bakat så många gräddtårtor att jag inte kan räkna antalet på alla mina fingrar och tår. Jag har skapat mig en rutin när jag bakar tårtan, likadant varje gång, för enligt mig ska en gräddtårta vara på ett speciellt sätt. Sockerkakan ska vara luftig och lätt, vaniljkrämen ska vara lagom fast och ha tydlig smak av vanilj, sylten ska vara lite syrlig, grädden ska vara neutral och inte ligga i ett för tjockt lager runt kanterna. Tårtan ska sedan toppas med frukt och vara saftig och ett rent nöje att äta. 


Jag brukar klä min form med bakplåtspapper istället för att smöra och bröa formen. Detta för att jag inte gillar lagret av ströbröd som bildas runt om kakan. Jag brukar även vispa ägg och socker länge, om jag har tid försöker jag vispa i ca 5 min. Det gör jag för att verkligen få äggsmeten ljus och porös. Mjölet kan även med fördel siktas två gånger för att få det så finfördelat ner i smeten som möjligt. Jag brukar lägga ihop tårtan dagen innan den ska ätas och endast stryka ett tunt lager grädde på toppen och på kanterna. Då kan jag dra plastfolie på tårtan utan att det förstör något. Sedan innan gästerna kommer spritsar jag grädden och garnerar med frukt och bär, dock tar jag inte på någon plastfolie, då det är lätt att den spritsade grädden blir förstörd. Anledningen till att jag lägger ihop tårtan dagen innan är för att den ska safta ihop sig under natten.

Även denna tårta bakades till Ludvig, min pojkväns lillebror. Bara drygt en månad tidigare hade vi gjort en likadan gräddtårta till hans storebror Simon (kallas även för Ksson), fast då med annan garnering. Jag tycker att en klassisk gräddtårta passar in på allt från det enklaste födelsedagsfirandet till det lite finare, då man kan garnera tårtan precis hur man vill. De understa två tårtorna på bilden bakade jag till min farbror i somras, då var de fyllda med blåbärssylt istället för hallonsylt som de andra två. 



Klassisk gräddtårta

Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
2,5 dl marsán vaniljkräm
2-2,5 dl sylt
Ca 5 dl grädde
Frukt


Sätt ugnen på 200˚ 

Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Blanda mjölet med bakpulvret och sikta ner i äggsmeten. Vänd försiktigt ner mjölet med en slickepott, vispa ej!
Häll smeten i en bakplåtsklädd eller smörad och bröad form med 24 cm i diameter.
Ställ in kakan i nedre delen av ugnen och sänk direkt ugnstemperaturen till 175˚. Grädda i 35-40 minuter. Kakan ska släppa kanterna, ha en fin färg och en sticka ska vara helt torr om den sätts ner i mitten av kakan.
Låt kakan svalna något, stjälp sedan upp på ett galler.

Dela den avsvalnade kakan i 3 delar. Lägg det understa lagret på ett uppläggningsfat och bred först på ett tunt lager med grädde. Bred därefter på vaniljkrämen. Lägg på det mellersta lagret och bred på ett tunt lager grädde och sedan sylten. Lägg över den översta bottnen och täck hela tårtan med ett tunt lager grädde. Garnera med spritsad grädde och frukt efter smak och tycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar