torsdag 21 augusti 2014

Mjuk Paleopepparkaka

Ja jag vet att det är augusti och ja jag bakade ändå mjuk pepparkaka. För mig spelar det ingen roll att det inte är jul, jag tycker kanel och kardemumma är goda kryddor som funkar hela året. Det var första gången jag gjorde mjuk Paleopepparkaka från bloggen Under vårt tak som har ett väldigt bra paleoskafferi med massa recept på mat och bak som bland annat inte innehåller vitt socker och vitt mjöl.


Mjuk Paleopepparkaka
4 ägg
3 msk honung
3 dl mandelmjöl
1½ tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk hel kardemumma
½ tsk mald nejlika
½ tsk ingefära
½ dl smält kokosolja


Sätt ugnen på 175˚C, stöt kardemumman i en mortel och klä en avlång form (ca 1L) med bakplåtspapper. Vispa ägg och honung pösigt med elvisp. Mät upp mandelmjöl (jag maler egen av hel sötmandel) och blanda med bakpulver, kanel, kardemumma och den malda nejlikan. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och tillsätt till sist smält kokosolja. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar