söndag 21 september 2014

Kokosmousse (sockerfri)

Denna mousse är ett resultat av ett misslyckande kan man säga. Jag öppnade min burk med extra creamy kokosmjölk i hopp om att kunna skopa upp den fasta kokosgrädden som ligger överst. Men så var det inte, det fanns ingen grädde utan allt var blandat till en lös mjölk. Då går den inte vispa upp till grädde så jag kunde inte servera den till min chokladpaj. Men jag kunde ju inte slänga en hel burk med kokosmjölk så då fick jag låta inspirationen flöda och experimentera fram något gott. Jag kan dock inte säga att det krävdes någon vidare kraftinsats då den endast har 4 ingredienser och tog ca 5 min att vispa ihop!

Sockerfri kokosmousse
Kokosmousse 1-2 port
2 dl extra creamy kokosmjölk (helst det tjockaste)
1 msk chiafrön
1 krm vaniljpulver
1 äggvita

Gör så här:

Vispa kokosmjölken med elvisp i några minuter. Tillsätt sedan chiafrö och vaniljpulver och vispa ihop. Ställ in i kylskåpet i ca 30 min och rör under tiden om 2 gånger. Vispa upp äggvitan och vänd ner i den tjocka kokosmjölksblandningen. Skopa upp i fina glas och toppa med bär. (Skulle det vara så att kokosmjölken inte tjocknar innan du blandar ihop med äggvitan, tillsätt mer chiafrö och låt stå i kylskåpet ytterligare en stund.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar