lördag 6 december 2014

Hasselnötskräm (Nutella)

Tre ingredienser men ack så gott. Jag tycker att doften av rostade hasselnötter är underbar och själva krämen var inte så dum den heller, och med det menar jag att den är utsökt! Receptet kommer från en blogg som ger mig massa inspiration.





Hasselnötskräm
200 g hasselnötter
2 msk kakao
1-2 msk honung

Rosta hasselnötterna i ugnen på 200 grader i ca 5 min. De ska rostas ganska hårt men absolut inte brännas, men så att skalet på de flesta nötterna spricker. Låt de svalna något och lägg dem sedan i en handduk och gör ett lite knyte. Gnugga dem så att skalet lossnar och lägg sedan nötterna, inte skalet, i en matberedare och mixa ca 5-10 min. Skrapa kanterna nån gång så att allt blir väl mixat, till ett flytande smör. Häll i kakaon och honungen. Mixa ytterligare lite tills det blir en kräm. Förvara i en glasburk i kylskåpet. Använd krämen på pannkakor eller gör nutellafudge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar