fredag 19 december 2014

LCHF Pepparkakor

Vanligtvis brukar jag inte baka LCHF men denna gången testade jag receptet på dessa pepparkakor. Det kan vara lite svårare att få en behaglig deg när man bakar glutenfria pepparkakor eftersom att det inte finns inga glutentrådar som håller ihop degen. Mitt tips är därför att göra såhär: Använd kylskåpskall deg och lägg mellan två bakplåtspapper. Kavla ut degen tunt och lossa försiktigt det översta bakplåtspappret. Lägg sedan tillbaka bakplåtspappret och vänd upp och ner på allt ihop. Dra nu loss det andra bakplåtspappret så att degen inte sitter fast på något av papperna. Nu blir det mycket lättare att få loss pepparkakorna efter att man stansat ut dem. Jag är medveten om att mina pepparkakor ser lite lätt brända ut men det är för att de blir mycket krispigare och godare om det får lite extra färg, de smakar absolut inte bränt i alla fall. 

LCHF Pepparkakor






LCHF Pepparkakor
50 g smör
1 tsk kanel
½ tsk malen nejlika
½ tsk malen ingefära
½ tsk kardemumma
1 krm vaniljpulver
1-2 tsk honung
½ dl grädde
1 liten äggvita (el. en halv stor)
1 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
½ tsk bikarbonat

1 msk fiberhusk

Smält smör i en kastrull och blanda i kryddorna, inklusive vaniljen och honungen. Häll i grädden och sjuda i någon minut. Tag av kastrullen från värmen och låt svalna medan du vispar en liten äggvita lätt med en gaffel. Häll ner äggvitan i smörblandningen under omrörning. Tillsätt mandelmjöl, kokosmjöl, bikarbonat och fiberhusk och blanda väl. Känn av konsistensen på degen, är den för smulig tillsätt mer äggvita eller grädde. Vira in degen i plastfolie och låg ligga kalt i kylskåpet i några timmar.
Sätt ugnen på 200°C. Ta fram 1/3 av degen i taget och kavla ut tunt mellan två bakplåtspapper. Stansa ut formar och ta bort den överflödiga degen och lägg tillbaka i kylskåpet. Grädda pepparkakorna i ca 7 min men ha koll redan efter 5 minuter. Fortsätt med den resterande degen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar