fredag 19 december 2014

Saffranscheesecake på pepparkaksbotten (LCHF)

Jag har alltid vart lite skeptisk mot just cheesecake men jag tänkte ge det en ny chans, nu med julkänsla. Jag blev positivt överraskad över hur bra saffransglassen och pepparkaksbottnen passade ihop, och den pudrade kanelen ovanpå var pricken över i:et. Receptet är baserat på detta recept.

Saffranscheesecake




Saffranscheesecake på pepparkaksbotten (LCHF)
Pepparkaksbotten:
2,5 dl mandelmjöl
2 msk smält smör
1-2 tsk pepparkakskryddor

Cheesecake:
3 ägg, separerade
1-2 msk honung
3 dl vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
0,5g saffran
200g cream cheese

Gör så här:
Botten: Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Blanda alla mandelmjölet med kryddan och blanda sedan ihop med det smälta smöret till ett smul. Smula ut på ett bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Fördela smulet i en form med löstagbar kant, ca 20cm i diameter.
Cheesecake: Vispa äggvitorna i en skål tills styvt. Vispa grädden i en annan bunke med vaniljpulver och saffram. Vispa gulorna med honungen i en tredje bunke och vispa sedan ner cream cheese och sedan den vispade grädden. Vänd tillsist ner äggvitorna försiktigt i gräddblandningen. Fördela smeten över pepparkaksbottnen och ställ in i frysen i minst 4 timmar. Tag fram en stund innan servering och pudra ev. över lite kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar